Jeżeli pamiętasz jeszcze czasy, kiedy mogliśmy bez ograniczeń wchodzić do sklepów stacjonarnych, wiesz, że panował w nich porządek i organizacja. Każdy element miał tam swoje miejsce, towary były równomiernie rozłożone na półkach, a w pomieszczeniu znajdował się porządek.
Podobne zasady obowiązują w sklepie internetowym - aby zachęcał klientów do zrobienia zakupów, jego wygląd musi być skrupulatnie zaplanowany. Droga, jaką zainteresowana osoba musi pokonać od wejścia na stronę do zakupienia produktu powinna być prosta i czytelna. Jednym z elementów jakie trzeba wziąć pod uwagę planując ją jest UX.
Czym jest UX?
UX, czyli user experiance, znaczy dosłownie doświadczenie użytkownika.Składa się na nie wiele elementów, takich jak:
wygląd sklepu,
intuicyjność katalogu produktów,
grafiki,
jakość tekstów na stronie,
rozmieszczenie elementów,
czytelność strony,
krój czcionki.
To w dużej mierze od UX zależy, czy klient zrobi zakupy w danym sklepie. Jeśli będzie w nim łatwo i szybko się poruszać, z większym prawdopodobieństwem trafi do kasy.
Jak pozytywnie wpłynąć na UX strony internetowej?
Strona główna
To pierwsze miejsce, jakie widzi Twój potencjalny klient i to na niej musisz skupić się najbardziej. Jeśli zrobisz złe pierwsze wrażenie, nie będziesz mieć drugiej szansy. Według Missouri University of Science and Technology potrzeba 2,6 sekundy, żeby użytkownik spostrzegł najważniejsze elementy witryny internetowej i zdecydował, czy zrobi na niej zakupy. Ważne, by na stronie znalazły się na niej:
informacje o promocjach i rabatach,
czytelne dane o metodach i kosztach wysyłki,
regulamin i polityka prywatności,
informacje dotyczące zwrotów, reklamacji,
sprawnie działająca wyszukiwarka.
Staraj się unikać pstrokatych kolorów, nieczytelnych czcionek. Strona główna powinna być jasna i przejrzysta.
Katalog produktów
Jeśli sprzedajesz swoje produkty online, potrzebujesz dobrze przemyślanego katalogu. Jeśli klient nie będzie w stanie znaleźć przedmiotu, którego szuka dwoma-trzema kliknięciami, prawdopodobnie go nie kupi. Przyjazny UX katalog produktów powinien:
posiadać przemyślane filtrowanie - po kilku elementach, takich jak popularność, cena oraz inne pasujące do produktów, które sprzedajesz - rozmiar, kolor, wiek, styl, marka czy inne,
prowadzić od ogółu do szczegółu w prosty i intuicyjny sposób.
Strona produktu
Jeśli Twój klient dotarł w to miejsce - brawo! Teraz wystarczy doprowadzić go do kasy. Jak to zrobić?
Umieść na stronie produktu dużo zdjęć, które dobrze go obrazują.
Stwórz ciekawy i informacyjny opis, który nie tylko zachęci klienta do zakupu, ale i wyposaży go w wiedzę niezbędną do podjęcia decyzji o zakupie. Nie popadaj jednak w skrajności - nikt nie będzie czytać półstronicowego opisu produktu.
Nie zapomnij o umieszczeniu informacji o dacie i sposobie wysyłki.
Pamiętaj o responsywności!
Nawet 60-70 procent ruchu na Twojej stronie może odbywać się ze smartfonów. Dlatego zadbaj o to, żeby każdy element Twojej strony poprawnie wyświetlał się także na urządzeniach mobilnych. Wszystkie mają inną wielkość i rozdzielczość, ale ważne jest, aby na każdym z nich doświadczenie zakupowe było równie dobre. O urządzeniach mobilnych warto pomyśleć już na poziomie wymyślania strony internetowej - skomplikowane banery, wymyślne czcionki czy wielowarstwowe katalogi mogą kiepsko się na nich wyświetlać.